21.09—20.10.2013

Marit Aanestad — Rom mellom rom

Marit Aanestad, 1949.  Bor i Stavanger. Utdannet ved Vestlandets Kunstakademi, Bergen og FHH, Hannover. ( 89 -94). Har hatt en rekke separatutstillinger ved sentrale gallerier og institusjoner over hele landet, som Rogaland Kunstmuseum, Hå gamle Prestegard, Galleri III, Oslo, Galleri Sølvberget, Buskerud kunstsenter i Drammen, Vestfold kunstsenter, Haugar, og Møre og Romsdal kunstsenter. Har deltatt på viktige gruppeutstillinger, nasjonalt og internasjonalt: Lillehammer kunstmuseum, Trondheim kunstmuseum, Bergen kunstmuseum, Sandefjord kunstforening, Barcelona, Ils of Man.  Høstutstillingen flere ganger. Innkjøpt av Stavanger kunstmuseum, Statoil Art Program, Haugesund Kunstmuseum,Stavanger kommune, Gassco Norge, Wintershall Bergen, Pareto ASA og Norsk Kulturråd. Arbeider mye med kunst i offentlige rom og er bl. a vinner av konkurranse om Minnesmerke for Kitty Kielland, kunstprosjekt til Drammen v.g.skole og Bryne v.g.skole. Kunstprosjekter i offentlige rom: Storhaugtunellen, Stavanger, Statoil gjestehus, Sola, St. Olavs hospital, Trondheim, Norsk Oljemuseum, Stavanger, Statoil Vassbotn, Sørbø skole. Sandnes  M. fl

Bryne kunstforening kan stolt invitera til utstillinga Rom mellom rom med Marit Aanestad. Aanestad er opprinneleg arkitekt men tok i 1994 diplom ved akademiet i Bergen og har etter det jobba med kunst. Bakgrunnen som arkitekt viser igjen i arbeidene hennar, som spelar sterkt på lag med rommet. Aanestad har hatt ei rekke utstillingar og er kjendt for sine eineståande utsmykkingar. Ho  har nylig ferdigstilt forteppet i SF kino Stavanger, og er nå altså aktuell med utstilling i Bryne kunstforening.

Pleksi ,kobber, lys, transparens, farger og lysvirkninger.

Bevegelsen rundt og mellom er som ei vandring i eit litt skjørt rom, eit glasshus, ein sal av reflekser. Dei transparente platene virkar skjøre og immaterielle, som lyd og luft.

Aanestad arbeider med skulptur og maleri/collage som installasjon. Utstillingen bygges rundt dei eksisterande romma på utstillingsstedet.  Tilstedeværelse og tida er tema. Aanestad er opptatt av opplevelsen, heilskapen og dramaet i rommet like mykje som kvar enkel del av installasjonen. Rommet er både eit rom å gå inn i og ei fortelling å lesa.

26.10—24.11.2013 Karen Erland

23.05—08.09.2013 Paal Audestad / Terje Winterstø Røthing